Vraag en antwoord CAMBO 

Welkom bij CAMBO. CAMBO is een voorziening van de samenwerkende mbo- en vavo instellingen om aanmeldingen juridisch goed en eenduidig te kunnen verwerken. Heb je een vraag over je aanmelding kun je die stellen bij de onderwijsinstelling waar je je wilt aanmelden. CAMBO specifieke vragen kun je stellen aan info@mbovoorzieningen.nl of gebruik de contactmogelijkheid op de site. 

CAMBO student

De opleidingen die ik te zien krijg kloppen niet, kunnen jullie dit aanpassen?

CAMBO haalt alleen de gegevens op bij DUO en kan hier niets aan veranderen. Het is alleen om je een eenvoudig beeld te geven wat er bij DUO staat. Als je inlogt bij DUO (Inloggen op Mijn DUO – DUO) dan zie je alles wat daar over je bekend is. Omdat CAMBO slechts de laatste twee opleidingen laat zien kan het zijn dat dit bij jou net niet correct is. De mbo instelling waar je je wilt aanmelden kan wel je hele uitgebreide scholingsverleden zien. Heb je nog een opleiding gedaan die er niet bij staat kun je die eenvoudig toevoegen binnen CAMBO. Deze toevoeging gaat natuurlijk wel mee met je aanmelding.

Het duurt heel lang voordat ik de bevestigingsmail krijg, hoe komt dit?

Vanuit CAMBO wordt gelijk de mail verzonden. We hebben echter geen invloed op wanneer de mail wordt bezorgd. Dit is helemaal afhankelijk van het bedrijf dat zorgt voor jou mail en hoe je dit zelf hebt ingericht. Let er wel op dat je mailbox niet vol is. Als het langer duurt dan 15 min is er mogelijk wat fout gegaan. Probeer het dan opnieuw. Lukt het dan weer niet kunnen we bij de coöperatie zien of de berichten wel verstuurd zijn. Stuur hiervoor een mailtje naar info@mbovoorzieningen.nl.

Ik heb mij zonder DigiD aangemeld en heb mijn QR code niet op tijd geactiveerd wat moet ik doen?

Stuur dan een mail naar support@mbovoorzieningen.nl dan hebben zij de mogelijkheid om je account te verwijderen zodat je het nogmaals kunt proberen.

Ik kom niet verder en krijg de melding in het rood “gebruik alleen je persoonlijke email …”

Dit komt doordat de confirmatie mail nog niet is geactiveerd. Bij het aanmaken van je account sturen wij een mail om je email adres te bevestigen. Mogelijk heb je deze niet gezien of werkte de link niet goed. Het komt ook voor dat de mailbox te vol is en er geen berichten meer ontvangen worden. Kijk dus even in je mailbox of je iets gemist hebt en of je mails ontvangt op dit adres. Het je dit wel allemaal gedaan en werkt het nog niet kun je je aanmelding afbreken en het opnieuw doen. Wil het nog niet neem dan contact op met info@mbovoorzieningen.nl.

Ik krijg geen opleidingen te zien na het kiezen van de instelling

Als je in de balk gaat typen waar je de opleiding zou moeten zien dan komen de opleidingen naar voren. Belangrijk is hier dat je begint te typen met de hele naam van de opleiding dus medewerker bakkerij begin je te typen met medewerker en dan komen de opleidingen naar voren.

Ik moet een code invullen als ik me bij een opleiding aan wil melden. Hoe kom ik aan deze code?

Sommige opleidingen zitten achter een code. Dit is bijvoorbeeld als er bijzonder toelatingseisen zijn of als er een maximum aantal is die wordt toegelaten tot een opleiding. Mocht je dit tegenkomen bel dan de school waar je je wilt aanmelden dan kunnen zij meer informatie geven over deze opleiding en wat je moet doen om je aan te kunnen melden.

Kan ik ook een DigiD aanvragen als ik buitenlander ben?

https://www.digid.nl/buitenland/

Woon je in het buitenland? En heb je de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander land in de Europese Economische Ruimte (EER)? Dan kun je een DigiD aanvragen.

Om een DigiD aan te vragen in het buitenland, moet je in bezit zijn van:

  • Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander EER-land (de EU-landen, aangevuld met Noorwegen, IJsland en Liechtenstein)
  • geldig paspoort of identiteitskaart van een EER-land (let op: geen rijbewijs)
  • burgerservicenummer (BSN)
  • inschrijving in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)
  • mobiele telefoon waarop u sms-berichten kunt ontvangen
  • e-mailadres

 

Mijn telefoonnummer staat niet goed en ik heb mijn aanmelding al ingediend. Hoe kan ik deze veranderen?

CAMBO slaat zo min mogelijk persoonlijke gegevens op. Het telefoonnummer is deel van de aanmelding niet van je profiel. Na indienen kun je deze dus niet meer veranderen. Je kunt dus of je aanmelding intrekken en een nieuwe doen of even een mailtje naar de school sturen waar je je wilt aanmelden met de juiste gegevens.

Waarom heb ik een DigiD nodig voor de aanmelding?

Omdat een aanmelding een juridische status is moet de onderwijsinstelling zeker weten dat de juiste persoon zich aanmeldt. Door je aan te melden met DigiD is hiermee je identiteit officieel geverifieerd. Daarnaast kunnen we hierdoor meer gegevens van je ophalen zoals je adres en je vooropleidingen zodat je dit niet meer zelf hoeft in te vullen.

Wie is CAMBO?

CAMBO staat voor Centraal aanmelden in het mbo en vavo en is een samenwerking van alle mbo en vavo opleidingen om een goede aanmelding mogelijk te maken. Je meldt je aan bij een mbo en vavo onderwijsinstelling en maakt daarvoor een uitstapje naar CAMBO om alle gegevens officieel in te kunnen vullen. Als je hiermee klaar bent haalt de onderwijsinstelling ze op en gaan zij verder met de inschrijving.

Hoe vraag ik een DigiD aan?
Hoe lang duurt het om een DigiD aan te vragen?

Normalieter heb je maximaal drie dagen na aanvragen je nieuwe DigiD in de brievenbus. Kijk voor details op https://www.digid.nl/digid-aanvragen-activeren/

Ik heb geen DigiD hoe kan ik mij aanmelden?

Belangrijk is dat als je een DigiD kunt aanvragen je je ook hiermee moet aanmelden bij je mbo en vavo onderwijsinstelling. Mocht je geen DigiD aan kunnen vragen (bijvoorbeeld buitenlandse studenten en statushouders) kun je de onderwijsinstelling vragen om hulp.

Mag ik als ouder met mijn DigiD mijn kind aanmelden?

Nee, iedereen moet zich met zijn/haar eigen ID aan melden.

Na het aanmelden blijft hij hangen in het ophalen van gegevens, wat moet ik doen?

Dan is er mogelijk een technische storing bij DigiD of DUO. Probeer het (leter) nog een keer. Mocht het meerdere keren voorkomen wil het vaak helpen om het op een andere pc te proberen of een andere browser. Blijft hij vastlopen kan het helpen om je cookies te verwijderen. Als het hierna nog niet werkt, neem dan contact op met je onderwijsinstelling.

Als ik van gedachte verander, kan ik dan mijn aanmelding wijzigingen

Je kunt je aanmelding alleen verwijderen en een nieuwe aanmaken. Als je aanmelding al verwerkt is door de onderwijsinstelling neem dan contact op met je onderwijsinstelling om je aanmelding te verwijderen en doe een nieuwe aanmelding.

Mijn vooropleidingen worden niet getoond. Wat moet ik doen?

Bij opleidingen in het buitenland en opleidingen die langer geleden gevolgd zijn krijgt CAMBO niet alle gegevens. Je kunt zelf je opleidingen aanvullen en als er iets anders verkeerd staat maak je je aanmelding af en neem contact op met de onderwijsinstelling .

Ik krijg een foutmelding tijdens het aanmelden, bij wie moet ik zijn?

Probeer het op een andere pc of browser later nog een keer. Lukt dit ook niet neem dan contact op met de onderwijsinstelling waar je je wilt aanmelden.

Ik heb mij aangemeld maar nog niets gehoord, bij wie moet ik zijn? 

Neem contact op met de onderwijsinstelling waar je je hebt aangemeld

Ik heb een vraag over mijn opleiding waar doe ik dat?

Neem contact op met de onderwijsinstelling waar je je wilt aanmelden

Ik wil mijn aanmelding intrekken, hoe doe ik dat?

Als je inlogt op CAMBO (inschrijvenmbo.nl) zie je rechts boven het overzicht. Hier kun je je aanmelding intrekken. Je kunt ook contact opnemen met je onderwijsinstelling .

Mag ik mij bij meerdere opleidingen aanmelden via CAMBO?

Ja, je kunt je zo vaak aanmelden als gewenst. Om verwarring te voorkomen is het niet aan te raden dit zonder goede reden te doen. Bereid je goed voor welke opleiding je wilt volgen. Ben je echter niet zeker van plaatsing bij de opleiding van je keuze is het mogelijk om voor de zekerheid je nog bij een andere opleiding aan te melden.